Syed Azmi pertahan bayi kembar dari ‘diperdagangkan’ di Mudah untuk RM15,000 oleh ibu berusia 20 tahun

Syed Azmi pertahan bayi kembar ‘diperdagangkan’ di Mudah untuk RM15,000 oleh ibu berusia 20 tahun

Syed Azmi pertahan bayi kembar ‘diperdagangkan’ di Mudah untuk RM15,000 oleh ibu berusia 20 tahun

Seringkali kita disuapkan dengan berita-berita membabitkan kes kehamilan luar nikah dalam kalangan remaja. Memetik laporan Utusan Online, statistik tahun lepas sahaja mencatat sebanyak 3,980 daripada 13,831 remaja berusia 10-19 tahun mengandung anak luar nikah. Ini adalah suatu angka yang sangat membimbangkan!

Apa yang lebih menyedihkan adalah apabila pasangan remaja terbabit tidak mahu mengambil tanggungjawab terhadap perbuatan keji mereka. Baru-baru ini, viral kisah pasangan muda menjual anak kembar di sebuah laman atas talian untuk harga yang lumayan. Berhubung isu ini, tindakan aktivitis sosial Syed Azmi pertahankan bayi daripada dijual ibu muda itu wajar dijadikan ikutan bagi mereka yang pernah alami perkara yang sama.

Dijual untuk 15 ribu

Gadis itu, berusia 20 tahun. Teman lelaki masih 17 tahun. Mereka mendapat kembar. Saya tahu mereka sekitar 3 bulan yang lalu kerana ingin tahu apa rancangan mereka dan bagaimana mereka dapat membesarkan bayi. Masih tak nikah pada masa itu dan walaupun semua orang memaksa mereka untuk nikah, kami mengikuti nasihat dari mahkamah untuk menunggu sehingga budak lelaki itu berumur 18 tahun. Alhamdulillah tak kawen, kedua-duanya tidak mampu menjaga anak-anak, nak bebas, cuba suruh orang lain jaga selepas 3 keluarga semua tak larat sebab bayi asyik nangis pada akhirnya mereka pos online untuk menjualnya di RM15k. Budak itu, cabut. Keluarga lelaki itu meminta keluarganya untuk menyerahkan bayi kepada saudara terdekat dan mereka tidak sepatutnya berkahwin.

Telefon si ibu minta bawa anak ke KL

Saya menelefon ibu gadis itu, saya memintanya untuk membawa anak perempuannya dan anak-anak pulang ke rumah mereka di KL. Anak perempuannya tinggal bersama teman lelaki di Selangor. Apabila telefon JKM Selangor mereka meminta ibu untuk membuat laporan polis dahulu dan memandangkan Selangor cuti Isnin. Saya faham tetapi tidak dapat menunggu kerana khuatir gadis itu akan terus menjual mereka. Jadi cara terbaik adalah untuk mendapatkan kedua-dua bayi itu di KL. Dan seperti yang diminta, pada 9.40 malam, si ibu dan bayi berada di KL.

Syed Azmi juga telah menghubungi Bukit Aman dan Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi menuntut perlindungan terhadap bayi-bayi itu.

Mohon perlindungan bayi

Semasa menunggu saya telah menghubungi Bukit Aman D11 dan meminta nasihat. Adakah salah untuk membuat iklan menjual bayi dan mereka meminta saya membuat laporan. Walau bagaimanapun, saya sudah pun mengadakan perbincangan dengan JKM dan secara baik meminta bantuan mereka untuk menyiasat dan mengenakan tindakan apa sahaja yang diperlukan. Ia mungkin kelihatan kejam tetapi anda akan memahami tidak lama lagi. Maaf.

Saya hubungi JKMWPKL suruh standby Pegawai Pelindung Kanak-Kanak dan Pegawai Akhlak. Saya memberitahu mereka untuk berjumpa dengan saya di rumah ibu.

Keluarga ini dianggap sebagai berpendapatan rendah tetapi sangat rapat. Gadis itu terkejut saya datang bersama pasukan saya dan JKM. Kita semua menjelaskan kepadanya apa yang dia lakukan adalah salah dan tanya apa rancangannya.
Itulah ketika dia berkata “Susahlah nak jaga. Mak kata ada orang nak tapi takkan nak pakai bagi free je, bagitaulah  berapa dia nak kasi.”

Saya menjelaskan kepadanya bahawa ia salah. Saya bertanya kepadanya bagaimana dia meletakkan harga pada bayi. “Main tekan tekan telefon bimbit”

Saya bertanya kepadanya. “Awak bagitau saya, berapa harga awak?. Dia diam.
Dan semua ini diperkatakan depan ibu bapanya.

Sekali lagi apabila kami bertanya kepadanya apa rancangannya, dia hanya mahu melepaskan bayi, pada masa yang sama kebuntuan wang itu. Saya berkata ini adalah salah.

Keluarganya tidak mampu untuk menjaga bayi atau saudara-mara, tetapi mereka mempunyai orang yang berminat tetapi ia terhenti kerana si ibu mahukan wang. Kami bertanya kepadanya apa yang dia mahukan. Dia berkata kebebasan.

Pada akhirnya, terdapat 3 pilihan yang kami cadangkan. Salah satu untuk mencari keluarga angkat, hantar ke JKM atau hantar ke OrphanCARE. Untuk malam ini, bayi-bayi akan diambil oleh kami di sebuah rumah yang selamat.

Allahu, moga bayi-bayi itu selamat sekarang. Mari kita doakan kesejahteraan bayi-bayi itu dibawah perlindungan keluarga yang baik.

Sumber: Syed Azmi

Via: Oh Bulan

Loading...

Leave a Reply