Hampa dan kecewa! Doktor ini luah perasaan pengguna jalan raya penting diri tak mahu beri laluan kepada ambulans yang sedang membawa pesakit kritikal

HAMPA KECEWA

Tengah kalut tengok kes kat klinik, tiba tiba;

‘ Doktor2, cepat2, ada orang jatuh muka pecah tak sedar diri kat kecemasan! Cepat doktor, doktor seorang ja kat klinik ni!!’

Hampa dan kecewa! Doktor ini luah perasaan pengguna jalan raya penting diri tak mahu beri laluan kepada ambulans yang sedang membawa pesakit kritikal

Hampa dan kecewa! Doktor ini luah perasaan pengguna jalan raya penting diri tak mahu beri laluan kepada ambulans yang sedang membawa pesakit kritikal

Zapp!
20 saat dah sampai kecemasan.

Pesakit cina, 60 tahun, jatuh dari pelantar ikan dalam ketinggian 10-15 kaki menjunam terus kepala ke atas ceracak zink.

Pufff! Membuak buak darah.

Dibawa oleh oleh kawan kawan seusia sebayanya menggunakan van cabuk.

Ada satu luka besar di atas dahi sebelah kiri dan di tepi bibir. Darah macam air terjun. Laju menderu tanpa ombak.

Kalut satu klinik.

Pesakit langsung tak menjawab apa apa cuma keluarkan bunyi mendesus. Haf haf haf.

Bila ditepuk tepuk dada, diletak jarum, syukur masih ada respons.

Mata tertutup, anak mata masih reaktif, pernafasan sedikit laju.

Tekanan darah 74/56(rendah)
Kadar nadi 113 ( laju)
Kadar oksigen dalam udara bilik 72 ( rendah)

Astagfirullah.
Pesakit berdarah terlalu banyak sampai jantung dia terpaksa bekerja keras mengepam darah.

Cool erna cool.

Lama sungguh tak dapat kes semacam ini di klinik kecil di pinggir pekan terpencil.

Tanggalkan seluar dan baju ( takut takut kalau ada lebam atau pendarahan di mana mana)
Periksa dari kepala hingga kali, kiri dan kanan, depan serta belakang.

Saya menekan luka untuk hentikan darah yang laju.
Beri high flow mask ( mask muka yang tinggi ketumpatan oksigen)
Bagi air dengan laju ( takut pesakit dehidrasi dengan kehilangan darah yang membuak)

Cuma kepala yang rosak teruk.

Dirasa rasa dalam luka di dahi kiri, terasa tempurung kepala bersepai. Boleh dirasa benda lembut, ya Allah otak ka ni?

Ya, mungkin pesakit ini mengalami luka yang dalam sehingga melibatkan keretakan tempurung kepala dan pendarahan dalam otak.

Bayangkan jatuh menjunam atas zink.
Entah berkarat atau tidak zink zink tu.

Hubungi ambulans.
Merata cari baru jumpa kerana banyak sungguh kes yang perlu dihantar ke hospital hari ini.

Alhamdulillah selepas 15 minit, pesakit sudah ada dalam ambulans untuk dibawa ke hospital.

Siren ambulans dihidupkan dan ambulans bergerak laju membelah jalan yang tidaklah sibuk mana kerana ini kawasan pekan atau lebih kepada kampung.

Sepanjang perjalanan tu, masih ramai rupanya yang penting diri dan tidak mengendahkan dengan siren ambulans.

Ramai yang masih berburuk sangka ;
Alah ambulans tu saja la tu nak laju sebab tu dok bukak sirens kuat kuat tu. Toksah dok bagi jalan!

Memang ramai yang tak mahu beri jalan sampai kena masuk lane sebelah.

Berpeluh ketiak dalam ambulans dengan pesakit yang kritikal begitu, dengan ambulans lama klinik dengan aircond semacam tidak berfungsi dan terasa haba semakin meninggi apabila ramai pemandu yang pentingkan diri.

Dalam hati terfikir : macam mana kalau ini adalah mereka atau ahli keluarga mereka? Mereka akan pentingkan diri lagi kah?

Sedih.
Marah.
Kecewa.
Hampa.

Dalam kekecewaan, tiba tiba pupp! Pupp!

Ada bunyi di sebalik topeng muka pesakit itu. Aku jenguk, tengok tengok ada dua batang gigi dah tercabut dan tiba tiba pesakit tu kata : sakit sakit!

Alhamdulillah sudah boleh respons.

Bertabahlah uncle, sikit lagi kita sampai hospital.

Dalam 30 minit, kami disambut pantas oleh zon merah. Dalam 10 minit, pesakit sudah siap dimasukkan tiub pernafasan dan bersedia untuk di bawa scan kepala.

Terima kasih kepada team klinik dan hospital kerana bertungkus menyelamatkan nyawa biarpun peskit itu bukan darah daging kita.

Dan boooooo untuk pemandu yang pentingkan diri sendiri.

Sungguh rasa kecewa bila diri sendiri yang melihat dan rasa.

Sampai klinik semula, kad masih menimbun dan ada pesakit dengan wajah agak bengis. Menunggu lama barangkali.

Maaflah, saya ada nyawa yang perlu diselamatkan. Orang tak akan faham hal hal semacam ini.

Yang orang tahu
Marah
Maki
Viral

Awak tahu, di klinik klinik di kampung kampung, biasanya kita tak ada ubat dan peralatan yang cukup seperti hospital jadi kita perlu hantar pesakit dengan kadar segera untuk mengelakkan kecelakaan menjadi lebih celaka.

Awak tahu, kebanyakkan ambulans di klinik klinik di kampung kampung adalah yang lama. Jika dilihat memang uzur sungguh. Bayangkan berapa laju sangatlah kenderaan yang agak uzur boleh pecut?

Awak tahu, pendarahan yang banyak boleh menyebabkan kematian?

Awak tahu, pesakit tu mungkin ada anak isteri yang menunggu di rumah?

Awak tahu, perangai pentingkan diri awak boleh menyebabkan pesakit mati dalam ambulans?

Awak tahu, satu hari ada beratus ratus kes yang perlu ditengok. Itu belum kira kes kecemasan yang entah berapa semacam hari ini.

Awak tahu ke?

Atau awak memang suka dengar momok momok dan kata kata orang : alah klinik kerajaan ni bodoh, pemalas, makan gaji buta, ambulans tipu saja, doktor dok buat kalut.

Suka kan bila orang mengutuk mengata?

Ya lah.
Kami memang bodoh.
Bodoh kerana walau dikutuk teruk, kami tetap perlu kerja dengan ikhlas untuk selamatkan nyawa termasuk nyawa awak.

Tak ramai yang nampak situasi ini sehinggalah diri sendiri atau keluarga rapat yang kena.

Masih terbau darah merah pekat pesakit tadi.
Moga Allah permudahkan segalanya untuknya.

Inilah kita katakan malang tak berbau.

Sedang sibuk kerja tiba tiba kemalangan terjadi.

Bayangkan anak isteri di rumah, elok pagi tadi bercium bersalam tiba tiba petang ayah suami dah tak sedar diri.

Moga kita sempat bertaubat setiap hari.

Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebaikan dan takwa dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran”
(Al-Maidah: 2)

Harini saya belajar erti baru tentang hidup : pentingkan diri dan kesabaran.

Apakah sabar memiliki ukuran?
Apakah pemikiran memiliki batasan?
Atau hanya diri sendiri yang penuh dengan tanggapan?

Nota kaki : Tuhan menilai apa yang kita beri dengan melihat apa yang kita simpan.

Dr Erna Nadia
Bukan mengharapkan pengiktirafan, cuma perlukan sedikit perikemanusiaan.

Gambar : ambulans tadi. Biarlah rupa buruk tapi penuh jasa✌🏻

Sumber: Dr Erna Nadia

Loading...

Leave a Reply