Pasar Borong KL dijajah warga asing – Terbakor

 

 Pasar Borong KL dijajah warga asing

 

Pasar Borong Selayang Lama di Kuala Lumpur telah pun dijajah warga asing dan perkara ini amat membimbangkan! Senario itu dilihat semakin menjadi jadi sejak 3 bulan lalu dan kebanjiran warga Myanmar yang semakin ramai membuatkan mereka naik tocang. Sudahlah mereka berniaga tanpa permit, mereka juga turut mencuri sayur sayuran milik peniaga tempatan di pasar borong itu.

Pasar Borong KL

Pasar Borong KL dijajah warga asing - Terbakor

Pasar Borong Selayang Lama

Sudahlah berniaga tanpa permit, sayur-sayuran milik peniaga tempatan di Pasar Borong Kuala Lumpur, Pasar Borong Selayang Lama di sini pun didakwa dicuri oleh warga asing terutamanya dari Myanmar.

Senario itu kini semakin menjadi-jadi sejak tiga bulan lalu dan jumlah warga asing dari Myanmar yang semakin ramai iaitu kira-kira 200 orang menyebabkan mereka semakin naik tocang.

Mereka juga didakwa berlagak samseng hingga ada yang berani mencetuskan pergaduhan sesama sendiri dengan peniaga tempatan.

Malah kejadian pergaduhan sesama mereka sehingga menyebabkan kematian seorang warga Myanmar yang dikenali sebagai Ali di sini pada 6 Jun lalu menjadi bukti sikap keras warga asing terbabit.

Menurut sumber, warga asing tersebut tidak membayar sewa tapak dan bijak mengaut keuntungan atas angin dengan menjual barangan pada harga lebih rendah berbanding harga ditawarkan peniaga tempatan.

“Contohnya, jika sekilogram sayur dijual pada harga RM1 oleh peniaga tempatan, mereka akan menjual pada harga RM0.80 atau bergantung kepada urusan tawar-menawar dengan pemborong.

“Kes kecurian sayur juga kerap berlaku antara pukul 9 sehingga 12 malam terutama kecurian sayur yang mahal pada harga pasaran semasa,” kata sumber itu ketika ditemui di sini semalam.

 

Sumber : Kosmo

Apa komen anda?